čtvrtek 12. května 2011

Tři Ká

... aneb Pravidlo.

Některé nápady a myšlenky nosím v hlavě tak dlouho, než mě někdo nakopne a ony se mi samým překvapením rozprsknou na klávesnici.


Ráda zabrousím na blog Ptáme se. Po přečtení rozhovoru s Alue jsem se šla podívat k ní na stránky. Náhoda tomu chtěla, abych se doklikala k článku o jejích přijímačkách na střední školu, a ne na jen tak obyčejnou SŠ. Na mou milovanou UMPRUMku v UH.


Čelist jsem na zemi sbírala hodně dlouho. Každý člověk je jiný. Neberu mu to, ale pozurážet všechny kantory jen na základě svého zhrzeného sebevědomí je nehezké. Tehdy jsem poprvé pochopila, co znamená těžko snášet kritiku, vlastně...jak to vypadá, když ji neumí člověk přijmout.


Přemýšlela jsem o sobě a kritice. Tatínkovy průpovídky nebývají jen vtipné, ale často i pravdivé. Kdysi dávno prohlásil cosi o kritice, když mu maminka "lála". Na to "cosi" myslívám docela často. Ať už jsem terčem kritiky, nebo sama kritizuji.


Nazvala jsem si to pravidlo tří Ká:
Kritika Konkrétní a Konstruktivní


V praxi si to můžeme ukázat na komentáři od slečny Ell, který se mi objevil pod jedním článkem:


Ell: nuda


Tak a co já s tím. Mám chuť se zlepšovat, pracovat na sobě. Jsem už taková. Co mám ale dělat s jednoslovným komentářem, u kterého nevím, co je to vlastně nuda? Nudí se slečna? Nudí ji můj článek? Nudí ji ty obrázky? Je to snad nějaká šifra?


Ani jedno. Komentář bych přirovnala k uplivnutí si na chodník. Jindy bych se jím ani nezabývala, ale že mi hlavou pluly myšlenky o Alue a jejím plivání na lidi (rozumějte kantory na umprum), o kterých nic neví, tak jsem se rozepsala.


Myslím, že jsem kritice, která není pronesena zlou formou a má smysl, otevřená osoba. Ano, sice mne pohání chvála a slunce, ale bez kritiky bych se nikdy nikam neposunula.


Jak vnímáte kritiku vy? Jak ji nesete? Dokážete se poučit?




"Kritik je ten, kdo říká, jak by to udělal, kdyby to uměl."



Komentáře:

1 Sikar | 12. května 2011 v 14:18 | Reagovat


nuda

no dobře, tak ne. kritiku přijímám, ale musí to být kritika, nikoliv vnucování vlastního názoru
2 ET | Web | 12. května 2011 v 19:30 | Reagovat


Konstruktivní kritiku vítám, chápu, že nemám patent na rozum a mohu se mýlit. Nemám ale ráda nicneříkající poznámky nebo urážky. I kritizovat lze slušně.
3 Kaunaz Isa | Web | 12. května 2011 v 19:39 | Reagovat


Ha, zase jsem si musel zavzpomínat na SASPI.cz, tam jsme řešili kritiku skoro denně...

A jak vnímá kritku Jodid? Není nic jednoduššího než vyzkoušet to v praxi.

Žádné komentáře:

Okomentovat

V mezích slušnosti a když kritika, tak věcná, adresovaná, konkrétní a konstruktivní :-)