pátek 4. února 2011

Koláč

...aneb Pie Maker ze mne asi nebude.



Sleduji "nový" seriál. Sama od sebe? Ne. Zas v tom má prsty Království dvou Ká. Seriál se jmenuje Pushing Daisies. Dějovou linii si najděte na tintěrnetu, jen bych chtěla poznamenat, že skoro takovouto formu bych někdy chtěla...do výbavy, ehm ;-) No jo, zas něco do výbavy...

...já ty peníze neutrácím, jen je investuji. Peníze opravdu dávají jistou míru svobody, hlavně, když se nemusíte starat o rodinu, a vaším největším trápením je, že ten silikonový vál na těsto má vskutku jedovatě zelenou barvu. (Jak uvidíte za chvíli.) Z domu jsem odvelela jeden váleček na těsto a s nadšením odhodila láhev od vína do kontejneru na sklo. Ovšem až poté, co jsem s ní vyfotila jedno decentní zátiší.

Stejně jako minule zopakuji: Nechci se plést do řemesla těm, kteří se pečením a vařením zabývají takřka pravidelně. Nemám na to, hodně věcí dělám jen pro radost, ať už svou nebo někoho jiného...a vůbec. Popadněte pět peněz, jednu síťovku a hurá pro ingredience.


Jak můžete vidět výše, oproti minulém receptu jsem si uklidila na lince. Láhev vína zde plní pouze funkci estetickou. Při prvním pokusu s jablečným koláčem, o kterém tady celou dobu píšu, aniž byste to vy věděli, jsem k vyválení těsta použila právě onu láhev. Fungovala skvěle, ale proč ji nevyměnit za krásně skřípějící váleček na těsto.


K přípravě velice jednoduchého jablečného koláče (pro 6-8 osob nebo čtyři hlady a jeden kousek na export) budete potřebovat:
  • balení listového těsta 375gramů.
  • Pokud si vezmete lupu, bude vám jasné, že jsem měla k dispozici půl kilové balení. Od oka jsem vyměřila 375g a ze zbytku si dnes udělala tyčinky k MASHi.
  • 5 velkých jablek (nezapomeňte je umýt)
  • šťávu z jednoho citronu
  • 25g másla rozkrájeného na malé kousky. S přesnou hmotností si hlavu nelámejte (odpusť, Pájo). Já to brala od oka neb nevlastním kuchyňskou váhu.
  • 3 lžičky vanilkového cukru. Nejlepší by samozřejmě byl ten, který máme doma - do zavařovací sklenice s cukrem (krystal) se vyškrábnou (dva) vanilkové lusky a nechají se tam "louhovat".
  • 1 lžíce cukru krystal. Záleží na vaší chuti. Já jsem krystal vynechala, zato jsem použila celý sáček vanilkového cukru, a ne avizované 3 lžičky.
  • 3 lžíce meruňkové marmelády. Domácí je samozřejmě nejlepší, ale zatím si nikdo nestěžoval ani na tu obchodovou.
  • (skořice) V původním receptu nebyla, ale dá se s ní dosáhnout jisté štrůdlovité chuti.
Pusťte si oblíbenou hudbu a nachystejte hrací plochu. Plán přípravy záleží na tom, zda jste vločka a nedržíte se receptu, nebo jste Pája a recept se drží vás. Doba trvání záleží na vaší rychlosti škrábání jablek (cca jedna šedesátiminutová hodina i s pečením).

  • předehřejte troubu
  • rozválejte těsto, tzn. posypte vál moukou, trochu jí nasypte na podlahu, zbytek otřete do kalhot. Těsto by nemělo být moc tenké, ale zase ne moc tlusté (nebijte mne prosím ;-) ). Tvar záleží na tvaru vašeho plechu. Nejefektivněji vypadá kulatý koláč, od toho je to vlastně kol - áč. Nezapomeňte plech vystlat pečicím papírem.
  • oloupejte/oškrabte jablka, vyřízněte jim jadřince, pokrájejte je na plátky (práce pro opravdový nůž) a zakapejte šťávou z citronu
  • jablka rozprostřete na těsto, které se nachází na plechu, onomutěstu zahrňte okraje (aby nevytekla šťáva)
  • na jablka poklaďte kousky másla
  • cukrujte (doslovně i obrazně, jídlo s láskou připravované většinou chutná lépe než vypadá)
  • (skořicujte)
  • ztlumte troubu na 200°C, otevřete ji a umístěte plech
  • nastavte si minutku, podle typu trouby počítejte s 15ti až 20ti minutami. Jablka by měla být měkká a těsto křupavé. Pozor, rádo se odspodu chytá.
  • křupe? Voní? Vytáhněte plech z trouby. Nespalte se.
  • prohřejte meruňkovou marmeládu (mikrovlnka to jistí) a potřete s ní buď okraje koláče, pokud se chcete begovně zamatlat, nebo celý koláč vyjma okrajů
  • toužíte po genialitě? Podávejte spolu s vanilkovou zmrzlinou...domácí.
Nyní menší fotodokumentace:

Jablka, kdo by to byl řekl.

Bojiště. Jedovatě zelený vál je vyvážen naprosto geniálním nožem. (Napravo.)

Najděte pět rozdílů mezi první jablečnou fotkou a touto.

Připomíná mi to domino...a papučky.

Nezaostřené ostré ostří.

Tenké, krásné a moc dobré. Říkaly krysky, já neuždibuji. Ehm.

To jen, kdybyste si nebyli jisti zahnutím.

Škoda, že cukr necukruje ve vločkách, bylo by hezké napsat: "vločky cukru" (i když by to znělo spíš jako vločky strychninu).

Marmeláda nebo džem? Či snad dokonce jam?

Nechť se vaše chuťové buňky tetelí blahem.


KOMENTÁŘE:
1 Pája | Web | 5. února 2011 v 11:56 | Reagovat


Tady někdo opravdu leze Dulique do zelí. Moc pěkné fotky. A ta chuť, ta chuť...
2 ET | Web | 8. února 2011 v 11:44 | Reagovat


Já tenhle blog prostě miluju, takovýhle recepty jsou nejlepší. Vločko, přestěhuj se do Prahy, chci se s tebou karamádit!

Žádné komentáře:

Okomentovat

V mezích slušnosti a když kritika, tak věcná, adresovaná, konkrétní a konstruktivní :-)