neděle 20. března 2011

Za bukem

… aneb Tam se sejdou elitní jelita.

Pod lípou típu
rozpálenou Lípu.

Jsem fascinována jednoduchostí navazování kontaktů mezi na nikotinu závislými lidmi:

"Nemáš oheň?"

A už to jede. Stávají v hloučcích u nádraží, pokuřují před kancelářskými budovami a v případě školáků s přízviskem Nikotin (viz povídka Šimka a Grossmana: Jak jsem se učil kouřit.) se schovávají za bukem či cihlovou zdí.

Tam to tepe. Tam se tvoří pevné vztahy založené na zapalovači a počtu půjčených (a nikdy nevrácených) cigaret. Kdo se o přestávce drží stranou dýmícího diskuzního kroužku, bývá často mimo hlavní proud informací. Na druhou stranu se pak nemusí ometat kolem školy s metlou a na lopatu nahrnovat nedopalky. Vím, o čem mluvím.

A taky vím, proč jsem se na jeden večer zamilovala do "Bugs bunnyho". Blonďaté stvoření se žlutými prsty, leč s chováním gentlemana. Vytáhl krabičku cigaret, podíval se kolem:

"Nebude vám vadit, když si zapálím?"
"Bude."

Schoval krabičku do kapsy a pokračovali jsme v původním rozhovoru.

Když už si potřebujete ulevit od stresu, odměnit se za dobře vykonanou práci či jen tak projevit svou radost, a jiným než nezdravým způsobem zahrnujícím zapálenou cigaretu to nejde, buďte alespoň té lásky a nenuťte vdechovat kouř lidi okolo vás.

Někdy má cigareta své kouzlo. Někdy vůně tabáku přivolá vzpomínky. Vzpomínky na provinilý pohled zpod rozcuchaných černých vlasů, když po výkřicích do tmy, balí cigaretu.

Kouření má mnoho podob. Dýmka v ústech starých mužů na mole. Úd v ústech mladých dívek kdekoli na světě. Vodní dýmka bublající v Království dvou Ká.

Ale pro mne má podobu jen jedinou:
ústa lapající po vzduchu.
Má ústa a mé stažené plíce.

Stručně o kuřácích v naší rodině:

Tatínek vyměnil ve dvanácti letech cigarety za žvýkačky, a ty později za modely letadýlek.


Komentáře:

1 B. | Web | 20. března 2011 v 14:43 | Reagovat


máš zajímavý blog, moc mě zaujaly názvy rubrik :)
2 adaluter | Web | 20. března 2011 v 21:37 | Reagovat


Trefné, vtipné, výstižné, ráda jsem si početla.
3 ovesná vločka | Web | 20. března 2011 v 21:45 | Reagovat


Jsem potěšena vašimi reakcemi. Děkuji.
4 Khors | Web | 20. března 2011 v 22:16 | Reagovat


Ach to byly časy... Jednoduché navazování kontaktů mi stále docela chybí, i když spousta věcí spojených s cigaretami už ne.
Jsem zvědavý, zda bude nová filda obsahovat i kuřárnu, nejspíše však bude pokračovat boj mezi příznivci a odpůrci nikotinu.
5 ET | Web | 20. března 2011 v 23:00 | Reagovat


Milá Vločko, každý tvůj článek na téma týdne (vždycky ho mezi ostatními poznám) mě donutí nalistovat si blog.cz a přečíst si pár jiných. A pokaždé se jen ujistím v tom, že vím, proč na jakostní stránky zavítám tak ráda. Tohle je blog první jakosti, extra třída. S takovou nezměrnou chutí chodím jen na tři další, k Muminkovi a Koblize na píše.cz a k matce čtyřdětné na Webus Pilatus. Prosím, piš hodně a často :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

V mezích slušnosti a když kritika, tak věcná, adresovaná, konkrétní a konstruktivní :-)