úterý 7. ledna 2014

Zapečená ciabatta se žampiony

Toto jídlo má příběh. Pokud vás zajímá jen recept, skočte tam, kde se píše "chemické složení", v opačném případě vám, myslím, nemusím říkat, co máte dělat. Začalo to dnes odpoledne po zkoušce z Přehledu dějin české literatury. Písemná a příjemná. Výsledky ještě neznám, ale měly by být veskrze pozitivní. A proto...

...jsem se rozhodla koupit si něco za odměnu. Síla zvyku mě vedla k obchodu, kde dřív býval můj oblíbený sekáč. Nyní se tam vyskytuje Patizon, obchůdek s ovocem a zeleninou. Tak, nevím, co je menší zlo :-)

Nejdřív jsem se pokochala tou spoustou vitamínů a pak ulovila kiwi, banány, salátovou okurku a žampiony. Exotické ovoce i lepší zelenina jsou vážně jenom za odměnu, protože študá chudentka. Jinak žijeme na zelí, řepě, bramborách, česneku a jablkách.

Nu a ty žampiony mě inspirovaly. Doma byly dvě ciabatty, které jsem koupila jako zpestření k jinak obligátnímu chlebu. A lednice kupodivu nebyla prázdná. V hlavě se mi tedy vylíhl plán. Chvíli jsem listovala svýma oblíbenýma kuchařskýma knížkama: Co by měl vědět správný kuchař, Kuchařka pro dceru a Hovory s řezníkem. Bohužel, všechny byly dost skoupé na recepty s tak zajímavou (zajímavá proto, že ji zrovna mám) surovinou jakou jsou žampiony.

A tak jsem vzala z jedné kousek, z druhé ždibíček, zbytek si vymyslela a byla z toho večeře, která Jodida přiměla k výroku, že mě teda určitě a bez diskuze a pochyb miluje. Hihi.

To jen, abyste věděli, co vás čeká.

Chemické složení:

  • 2 menší ciabatty
  • 260g žampionů
  • 1 Hermelín
  • 1 lžíce Hery
  • 1 lžíce olivového oleje
  • šťáva z 1/2 citrónu
  • špetka soli

Dodatky I: 
  • žampiónů klidně i víc (300g) 
  • můžete použít dvě lžíce klasického másla, dokonce to může být i žádoucí
  • s parmazánem by to taky nemuselo být špatné


Postup přípravy:

Do misky o velikosti, která naznačuje, že se do ní vejdou nakrájené žampiony, nalijte šťávu z 1/2 citronu a studenou vodu. 

Na plech vyložený pečicím papírem rozložte podélně rozříznuté ciabatty. Hermelín nakrájejte na plátky tak, aby to bylo víceméně spravedlivé pro všechny strávníky.

Očistěte žampiony způsobem, jakým jste zvyklí, ale určitě dejte pryč nožičky, pokud nejsou houby extra mladé. Pro mě čištění znamená, že je oloupu. Následně je nakrájejte na plátky široké zhruba 3-4 milimetry a ponořte do misky s citronovou kapalinou.

Rozehřejte troubu, případně zapněte jen horní gril, pod který pak plech vrazíte.

To červené jsou sušená rajčátka.
Ale absolutně tam nejsou potřebná.

Na pánvi rozpusťte a nechte zpěnit máslo (s olejem) a následně přidejte zcezené houby. Plamen jest vysoký, výhřevnost elektrické plotýnky taky. Žampiony by se měly začít topit ve vlastní "šťávě". Duste je a sem tam promíchněte cca 5 až 7 minut. 

Nevypínejte vařič, jen z něj vezměte pánev a milé žampiony zceďte a tekutinu zachyťte do misky. Následně žampiony vraťte na rozehřátou pánev a opékejte dozlatova. Poté je vyjměte z pánve, jemně osolte a promíchejte.


Tím, co se vydusilo, pokapejte "čabatky", spravedlivě na ně rozdělte houby a nahoru položte plátky Hermelínu. Nyní můžete plech strčit do trouby. Pečte tak dlouho, dokud se sýr neroztopí, tzn. asi tři minuty. Pak už vám nic nebrání v konzumaci. 

Dobrou chuť!

Dodatky II:
  • Doporučuji podávat s okurkou nakrájenou na tenká kolečka a posypanou Bambovou solí.
  • Shodli jsme se s Jodidem, že by k tomu nebylo špatné bílé víno.
  • Malé upozornění: dočetla jsem se, že houby jsou hůře stravitelné. Pokud o sobě víte, že vám bývá těžko, nedávejte si tuto chutnou krmi navečer.                       

Žádné komentáře:

Okomentovat

V mezích slušnosti a když kritika, tak věcná, adresovaná, konkrétní a konstruktivní :-)