pátek 2. července 2010

Design je...

...pípípípíp, zbytek bude uveden pod čarou, všem se omlouvám za očekáváné sprosté slovo, ale bez něj to nemá tu šťávu ;-)

Tak tedy: "dyzajn je sračka, život je hračka"


Dovolila jsem si motto, heslo, či jen výkřik do tmy přepsat foneticky (snad jsem to slovo nepoužila nesprávně) aby byla zachována jeho autentičnost. Autorem výroku je pro mne neznámý, dříve než já bývalý, student umprum v UH. Toto spojení slov vyjadřuje celou pravdu o životě.

Aby nedošlo k omylu, slovy dyzajn a hračka se nemyslí ani částečně abstraktní pojem design, používaný u výrobků, ani hračka, jako věc, kterou se dají slušně zabavit děti aspoň na pět minut. Ne, ne, kdepak. Tato slova jsou zjednodušením dlouhých názvů oborů (dvou z devíti?) mé šsš:

dyzajn= tvarování průmyslových výrobků - průmyslový design
hračka= tvorba hraček a dekorativních předmětů

Nechci hovořit o úrovni prací designérů, která rozhodně není tak nekvalitní, jak naznačuje motto. Designéři jsou šikovní (ano, žehlím si případné problémy, ale i ty minulé - a taky chci jet za jedním designérem do Znojma na vinobraní, že).

Debata o tom, že tvorba hraček je hračka by sice mohla být zajímavá, ale vzhledem k mému nedostatku zkušeností by neměla ty správné grády. Pravda, některé výtvory mých spolužáků a spolužaček (těch dvou hlavně) jsem fotila, ale to bylo vše...moment...ještě jsem si s nimi hrála ;-)


Tak mě tak napadá, že na zadané téma týdne jen volně asociuji (neustále pořád), možná by ze mě měl psycholog/psychiatr (je v tom nějaký rozdíl?) radost (hlavně ten v MASHi, znalci si jistě vzpomenou na díl, kdy se Hawkey údajně zbláznil a na jakékoli slovo zadané psychiatrem vytvářel asociace).

A myslíte, že nadměrné používání závorek a vysvětlivek je diagnóza?

Ještě jednou zopakuji, že toto, na umprumce plně zažité, rčení vyjadřuje kus pravdy o našem "trudném" životě. Ano, občas si připadám jako hračka v něčích rukou a ty ruce nejsou jen jedny, ano bohové se o mne rvou.

Jak velká jsem ve své domýšlivosti, jak malé je jeviště mého života.


šss=šílená střední škola


Mimochodem, četla jsem dnes Magazín MF Dnes, tématem jsou sprostá slova a jak jsem jím tak listovala, napadlo mě, že slůvko "sračka" už nemá šanci být označováno za sprosté a i přes to mě irituje, čím to je? Pouze řečnická otázka.

Žádné komentáře:

Okomentovat

V mezích slušnosti a když kritika, tak věcná, adresovaná, konkrétní a konstruktivní :-)