čtvrtek 11. listopadu 2010

K zemi je táhnou

...stužky na klopách sak.

Rychlými kroky krátím vzdálenost mezi školou a privátem (cha, konečně jsem si udělala pořádek v domovech). Již zdaleka přitahují můj zrak dva kravaťáci. Ne, netíhnu k tomuto uskupení lidí. Zaujala mne spíš jejich chůze a sklopené hlavy. Uctivě mi dělají místo na chodníku, otřou svá saka o vozy stojící tam, kudy mají chodit (ne)lidé, a pokračují smutečním tempem dál.

Dva mladí kluci. Předpokládám, že průmyslováci, protože kráčeli ze směru, kde stojí prumka. A vypadali na šedesát. Víte proč? Já ano. Už byli okroužkováni. No dobře, ostužkováni, ale kroužkování mnohem více navozuje ten pocit definitivnosti a svázanosti. Byli svázáni. Divila jsem se. Mně stužka na klopě saka (ano, i vločka občas nosí sako) dala křídla. Věděla jsem, že za pár měsíců vše skončí. Že už jsem o kousek větší, a že se blíží chvíle, kdy konečně budu mít klid od vět typu: "No, šak u maturity si povíme." (No, dobře, to byla věta pro Tiborka.)

Oni však vypadali, jako kdyby jim přečetli rozsudek smrti. Chvilku mi trvalo, než jsem se přestala divit. Občas mi to myslí opravdu pomalu. Státní maturita.Strašák na poli, strašák ve třídě, strašák v hlavách všech, kromě politiků. Viděli před sebou něco, o čem nemají konkrétní představu ani jejich učitelé, ani ti, kteří tu obrovskou věc uvedli do pohybu. A oni, bezmocní a bez hlasu, který by něco zmohl v oněch slovutných hlavách, mají tu zkoušku složit...nejlépe úspěšně.

Napadá mne, že by mohli protestovat...ale to jsme dělali už my. A výsledek? Pár novinových článků a pak se slehla zem. Marné protesty. Ti, kdo už maturitu mají (i toto je však diskutabilní) a tu novou by (s vysokou pravděpodobností) nesložili, se rozhodli. A těm, kterým jde o místo v životě a společnosti, nezbývá než...se učit a doufat. Nedivila bych se, kdyby stoupl počet věřících, zkolabovaných, šílených a také těch, kterým už to bude jedno (ještě pořád existují lidé, pro které je vzdělání životně důležité). Vždyť, kdo nemá maturitu, jako by ani neexistoval. A hlava zvolená odpoví: "tak ať jde pracovat." A kam, když vás bez maturity pomalu nevezmou ani uklízet záchody?

Myslím, že opět nastává čas pro otázku:" kam s ním?" Jen nám, protentokrát, nebude dělat starosti slamník, ale člověk bez maturity, kterou nesložil vlastní vinou! To je na tom to nejhorší. Pravděpodobnost, že student/ka neuspěje kvůli chybě v počítači. Ne, nevěřím na to, že se chytrým hlavám podaří opravit všechny chyby, na které ukázaly zkušební maturity. Jsem skeptik. A také, jak se chcete připravit na něco, o čem ani nevíte, jak to vypadá. (Na takové zkoušky jsou mimochodem odborníci v Absurdistánu.)

Nevím, opravdu nevím. Pokud jste doufali, že závěrem vám dám odpověď/naději/další otázku...smůla. Jen nešťastně zavrtím hlavou a nabídnu všem maturantům možnost zapůjčení mé kliky.

Nedivte se této dnešní (pseudo)úvaze, sice už mám maturitní vysvědčení v šanonu, ale jsem žena...a ty občas ochromují starosti celého světa. Obzvlášť, když se týkají i lidí ze smečky.


Vaše královna závorek.

Žádné komentáře:

Okomentovat

V mezích slušnosti a když kritika, tak věcná, adresovaná, konkrétní a konstruktivní :-)