pátek 29. ledna 2010

Váhám a uvažuji

Onehdá (není to zas tak dávno) jsme dostali zadanou úvahu do češtiny. Na výběr bylo z několika stejně otřesných témat. Já si vybrala Květy ve městě...jsem přece milovnice přírody, různých travin (od slova tráva, podle vzoru kráva ;-) ) a tak podobně. Můžete číst, pokud chcete.

Ještě než začnu psát, v rámci šetření lesů ČR jsem se rozhodla tuto práci napsat jen na jednu stranu recyklovaného papíru formátu A4, písmem velikosti 10. (Toto byl vzkaz pro paní profesorku, proč jí odevzdávám práci s povinným rozsahem dvou stran jen na jednom papíře.)

KVĚTY VE MĚSTĚ

Popravdě řečeno, úvaha není zrovna můj nejoblíbenější slohový útvar. Budu upřímná, je to to nejhorší, co mě mohlo potkat. A když už jsem u té upřímnosti, ani výběr témat mě nenadchl, ale to se dá přičíst mé předpojatosti k úvahám jakéhokoli typu. Jako nejschůdnější se mi ze začátku jevilo oblíbené rčení rodičů a prarodičů: ,,Ach, ta dnešní mládež!"

Už jsem jim to chtěla natřít větou: Vzpomeňte si, Vy, co říkáte: ,,Ach, ta dnešní mládež!" že kdysi jste i Vy byli ,,Ach, ta dnešní mládež". Ale pak jsem myšlenku zavrhla, protože bych se rozčílila a to nechci, Vánoce jsou přece svátky klidu a míru. A tak jdu dumat nad Květy ve městě.

Když to vezmu doslovně, není třeba se zneklidňovat nad nedostatkem Květů ve městě, jsou přece na každém novinovém stánku, v každé trafice. Tímto by mohla úvaha končit, ale zadání zní jasně, aspoň dvě strany formátu A4. Tak přemýšlím dál. Zelená, zeleň, zelenina, tráva, zelená. Planeta je modrá, proč tedy plakat nad nedostatkem zelené? A duši nám uklidní projev vrchního klimatologa planety Klause: ,,globální oteplování neexistuje." Tak proč je teď, uprostřed zimy, rtuť teploměru někde u 15°C nad nulou? Pan Klaus mlčí.

Bydlím na vesnici a stačí mi podívat se z okna a jsem v lese. Nezávidím lidem, kteří žijí ve městech a při pohledu z okna vidí, v lepším případě, zelený panelák. Nedá se popřít, že i na vesnicích postupně zeleně ubývá. U sousedů za to můžou hlavně betonové nájezdy a vybetonované dvorky, jsou přece jednodušší na údržbu než nějaký trávník. Ve městech zas zeleň dusí nové a nové stavby pro nové a nové firmy, které stejně nevydrží déle než rok. A to kvůli nim se kácí stromy, které tam stály stovky let? Kde je spravedlnost? Nejvíc mě pobouřil nákupní řetězec Lidl, kvůli jednomu z jeho supermarketů se vykácely úplně zdravé stromy! Nepatřím k žádnému hnutí milovníků přírody, ale bojkot tohoto obchodu mi přišel jako přirozený krok. Do Lidlu nevkročím a nejsem sama, sice toho asi moc nezmůžeme, ale aspoň něco, když už nic. A to by si měli uvědomit i ostatní, lepší malá pomoc než žádná a lhostejný postoj vůči okolí.

Zelená, zelená. Jsou různé způsoby jak prezentovat kladné postoje k přírodě. Síť rychlého občerstvení McDonald se rozhodla změnit své tradiční barvy, červenou a žlutou, na zelenou a žlutou aby dala najevo své ekologické smýšlení. No, nevím. Na jednu stranu jsem ráda, že taková velká společnost podporuje ekologii ( a částečně i zeleň ve městech, když už žádné stromy, tak aspoň zelený McDonald…), ale! Spíš než ostentativně přebarvovat ,,Mekáče" by se měli zaměřit na něco, co má opravdový efekt, na něco, co přírodě pomůže. Takto je to pro mne jen prázdný postoj, falešná póza.

Kdy je město nejzelenější? Kdybychom na to šli logicky, zjištění by bylo jednoduché: na jaře. Ale to by byl omyl. Venku, v přírodě to možná platí, sníh ztaje, stromy nahodí pupeny, všechno raší. Co ale může rašit ve městě? Když nikdo nesází nové stromy, nikdo nepečuje o parky. Tam raší možná tak strniště na tvářích chuligánů, co šlapou po květinových záhonech. Nejzeleněji je ve městě, paradoxně, v zimě. Proč? Protože v každé výloze stojí zelený vánoční stromeček a na náměstí se tyčí aspoň pětimetrový smrk. A tak je zeleno, letošní zimu obzvlášť, protože není sníh. Kdybych se dívala jen jedním okem, mohla bych si libovat, jak je město krásně zalesněno, ale protože se většinou dívám oběma očima, vím, za jakou cenu ty stromy ve městě jsou. Za cenu vykácených lesů, za cenu narušení původních lesních kultur. A kdybych měla třetí oko, tak bych viděla lesní školky, určené speciálně pro tyto účely a mohla bych se
se sebou pěkně hádat, že zas tak velký zásah do přirozeného chodu přírody to není.

A co dělat, když se nám příčí kupovat si každý rok, uřezaný ,,mrtvý" stromeček ? Pořídit si umělohmotný
a na Vánoce ho jenom vytáhnout ze skříně je blbost. Sice se dlouhou dobu myslelo, že stromky z plastu jsou k přírodě šetrnější než kácení jejich živých protějšků, ale opak je pravdou. Každý ví, že umělou hmotu příroda nedokáže rozložit.
A co teď, že? Když nechceme ,,mrtvý stromek" a ten plastový škodí přírodě. Řešení je jednoduché, koupíme si smrček či jedličku v květináči a když se o něj budeme pečlivě starat, můžeme ho/ji baňkami ověšet i příští rok. A až bude hrozit, že se stromeček probourá stropem, není nic jednoduššího než ho zasadit na zahradu, příroda zajásá.

Je těžké bít se za více květin a stromů ve městě, když tolik lidí touží jen po vlastním úspěchu a penězích. Hezké parky uprostřed měst nikomu nenamastí kapsu, ale kolik lidí potěší, to už je jiná. Není nic hezčího, než si s knížkou sednout na lavičku a sem tam se pokochat zvrásněnými kmeny stromů a záhony květin. Tak snad si lidé uvědomí, že se jim bude lépe žít mezi zeleným stromy, než zelenými paneláky.

Dodatek:
Já osobně jsem pro pěstování trávy ve městech. Tráva není nikterak náročná a může růst všude. Nechápu lidi kteří ji vydloubávají z chodníků jako neužitečný plevel, kdyby ji nechali růst mohli by v sezóně sklízet seno a vycpat si s ním jejich panelákové králíkárny.

Rady na závěr:
  • Vysaďte si trávník na svém automobilu, zvýšíte podíl zeleně ve městech.
  • Třiďte odpad…kontejnery na sklo vnáší zeleň do vašich měst.

Žádné komentáře:

Okomentovat

V mezích slušnosti a když kritika, tak věcná, adresovaná, konkrétní a konstruktivní :-)